Det är namnet på en bok av Paul Carlbark, utgiven på Karneval förlag.
Det är en mycket tänkvärd bok. Författaren var lärare i Ringsjöskolan i Höör. En dag blev han vittne till hur en funktonsstörd elev brutalt mobbas av en annan elev. Som var stark, stöddig och dominerande.
Han stoppade mobbningen, och blev angripen av mobbaren. Han försökte försvara sig genom att hålla fast angriparen.
Det här ledde till lång, absurd och obehaglig proces. Av någon i alla fall till synes outgrundlig anledning ställde sig skolledningen på mobbaren sida. Lärarens försök att hålla fast mobbaren beskrevs som våld.
Som titeln visar blev Paul Carlbark såväl avstängd, anmäld som avskedad.
Hela den strid som följde är mycket väl dokumenterad i boken. Han friades i alla instanser, men det såg ut som om någon eller några i skolledningen VILLE bli av med honom. Trots att han hade ett massivt stöd av.både kolleger och elever.
Möjligen kan man i boken ana att en del av orsakerna var personliga kontakter mellan släktingar till mobbaren och någon eller några i skolledningen.
Lärarens beteende ter sig för den som läst igenom boken - som klart föredömligt.
Jag drar mig till minnes min egen skoltid. I ettan i grundskolan blev jag mobbad - och ingen gjorde något åt det.
I trean blev jag också mobbad, under en mycket lång period, men där fick jag hjälp av min klassföreståndare. Han hette Helge Lundstedt, och var förresten ordförande i Svenska Livräddningssällskapet. Till sist berättade jag det för honom. Han tog upp mobbaren till ett personligt samtal.
Vad som hände på det samtalet vet jag inte, men när jag sedan såg killen komma ut från samtalet skrattade denne nervöst, gick snabbt därifrån - och trakasserade mig aldrig mer.
När jag sedan berättade för min klassföreståndare att killen hade skrattat log han och sa "i så fall skrattade han nog av skräck"..
Jag skulle gärna ha hört det samtalet.
Carlbarks bok är alltså både pedagogisk och väldokumenterad. Om det inte vore för en sak skulle min recension. endast innehålla lovord.
Men så kom jag till sist till sidorna 242 ff. Där hänvisar författaren gillande till Erik J och Catharina Grönqvist Olssons bok "Den mjuka staten" från 2024, för att få någon sorts förklaringsmodell till varför sådant kan hända. Denna bok driver linjen att en "snäll" mjäkighet kommit att dominera i Sverige, därför att kvinnor i alltför hög grad är beslutsfattare.
Jag har för övrigt kommenterat "Den mjuka staten" i ett tidigare inlägg (se länken nedan eller inlägget under detta).
https://kirenytt25.blogspot.com/2025/12/den-mjuka-staten.html
Och Carlbark menar att detta även gäller den svenska skolan. Därför stoppas inte mobbning.
Han räknar upp en mängd statistik som ska visa hur kvinnor dominerar skolan. "... 75 procent av Sveriges grundskollärare är kvinnor. På rektorsfronten ser det nästan likadant ut. 70 procent i grundskolan är kvinnor. Av förstelärarna i grundskolan är 81 procent kvinnor" ( s. 243).
Vilket skulle bevisa vad? Skulle mobbningen verkligen ha varit mindre under de många årtionden då skolledningarna bestod av män? Eller? Är det måhända kvinnodominans som orsakat den grova mobbningen av högstadielever på, låt oss säga, Lundsberg?
Om dessa sista sidor i boken inte hade varit med skulle jag inte behövt skriva denna sista del av recensionen.
Det är synd på en i övrigt så tänkvärd bok..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar